Mediq Medeco

Alexander Flemingstraat 2
3261 MA Oud-Beijerland

+31 (0) 186 63 44 00

www.mediqmedeco.nl

E-health -
'Appen met patiënten helpt onze artsen efficiënter te werken'

Ziekenhuis Rivierenland Tiel, is één van de Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ), die gebruikmaakt van de BeterDichtbij-app. Met deze app kunnen patiënten snel en handig communiceren met hun arts. Wat zijn de voordelen hiervan en hoe zijn de ervaringen, een jaar na invoering? We vragen het Esther Roosdorp, projectleider ICT bij het ziekenhuis.

Wat is de BeterDichtbij-app?

‘De app is voor patiënten een veilige en laagdrempelige manier om vragen te stellen aan het ziekenhuis in hun regio. Dat zijn vaak korte medische vragen die veel patiënten voor of na een consult hebben en op dit moment niet of alleen telefonisch stellen. Denk aan vragen over medicatie, symptomen of onderzoeksuitslagen. De app vervangt niet het consult zelf.’

Hoe werkt de app?

‘Patiënten downloaden de app op hun mobiel of computer, maken een profiel aan en kiezen hun ziekenhuis. Ze kunnen dan communiceren met de receptie en op uitnodiging van de arts met hem of haar appen. De arts stuurt de patiënt binnen een afgesproken termijn een reactie.’

Wat zijn de voordelen voor patiënten en artsen?

‘Voor veel patiënten is appen laagdrempeliger dan bellen. Bellen kan alleen overdag, appen kan 24 uur per dag. Ze kunnen over hun eigen tekst nadenken en het antwoord van hun arts nog een rustig teruglezen. Artsen en medisch specialisten kunnen dankzij de app de beantwoording van vragen zelf plannen. En ze worden tijdens hun werk minder gestoord voor telefonische vragen. Daardoor werken ze efficiënter. Voor veel gestelde vragen kunnen ze zelfs een standaardantwoord maken. Ook kunnen ze via links eenvoudig verwijzen naar andere online informatiebronnen.’

Welke afdelingen werken inmiddels met de app?

‘We zijn in een pilot begonnen met de afdelingen Kindergeneeskunde en Gynaecologie. Inmiddels gebruiken we de app ook voor Oncologie, Hartrevalidatie en Diëtiek en daar komen op termijn meer disciplines bij. De app leent zich met name voor langer lopende zorgdomeinen waarbij patiënten veel behoefte hebben aan informatie.’

Hoe zijn ervaringen met de app van patiënten en artsen?

‘Heel positief. Sommige patiëntengroepen zoals jongeren, vinden het bijna vanzelfsprekend dat ze ook via de app kunnen communiceren. Van artsen hoor ik dat de beantwoording van vragen nu inderdaad veel beter in te plannen is.’

Wat is jouw advies aan ziekenhuizen die ook willen gaan appen met patiënten?

‘De overstap van traditionele communicatie naar digitale communicatie, die in het dagelijks leven als heel vanzelfsprekend wordt ervaren, gaat in de zorg langzamer. De één omarmt verandering beter dan de ander. Dat is reden voor ons om de app niet te verplichten. De arts moet zelf de toegevoegde waarde voor zijn patiënt en hemzelf ervaren.’

 

Bekijk hier een videoreportage van RTV Oost over de BeterDichtbij-app in het Röpcke-Zweers Ziekenhuis:

Op de hoogte blijven van manieren om met e-health de zorg in uw ziekenhuis goed en betaalbaar te houden? Schrijf u hiernaast (rechtsboven) dan in voor de nieuwsbrief.

 

Op de hoogte blijven?

Please copy the string IcWlUj to the field below:

This is a standard paragraph that is a first impression of a text module. Depending on your rights you can change this module, move and delete.